კანაფის ამბავი:
„მისტიკა - კანაფის ფაფა - ქნაშ - სვანეთში სამგლოვიარო სუფრის ნაწილი იყო!
ასე, რომ საიდუმლო მიგნებულია - კანაფს სვანები სამგლოვიარო რიტუალებში იყენებდნენ!
ანუ ქელეხის სუფრაზე წესი იყო აუცილებლად ყოფილიყო ქნაშ-ი; ესაა დაფქვილი კანაფის მარცვლებისგან მოხარშული ფაფა, რომელიც გარეგნობით ჰგავს ნადუღს;
სვანები მიხსნიან, რომ ქნაშ-ი არანაირად არ იყო დაკავშირებული გაბრუებასთან!!! ის იყო - სამგლოვიარო სუფრის ნაწილი!!!!
ფოტოზე - ქნაშია! მაგრამ კანაფის აკრძალვის შემდეგ, სვანეთში ის გოგრის მარცვლებით ჩაანაცვლეს; ანუ თანამედროვე სვანები ქელეხში კანაფის მარცვლების ნაცვლად ამ კერძს დაფქული გოგრის გულით ხარშავენ;
თუმცა სახელი - ქნაშ დღემდე შემორჩა!
„ქან“ - სვანურად არის კანაფი/კანაბისი; ხოლო ქნაში - ნიშნავს „კანაფიანს“;
ქნაში იყო მიცვალებულის სულისთვის აუცილებელი კერძი, რომლითაც სულს ლოცვას მიაგებებდნენ;
ქნაშს ასევე ამზადებდნენ საკუთხისთვის ანუ ის კორკოტისა და წანდილის პარალელური კერძია;
ციალა ჭკადუა, სოფელი ლახამულადან, მიყვება, რომ ძველად ქნაშს თეფშის გარეშე მხოლოდ პურზე დებდნენ; არააო, რას ამბობო, არ აბრუებდაო - კანაფის თესლი არ აბრუებსო, ბუსუსები არ უნდა ჩაყვესო;
მერი არღვლიანი ქნაშს ასე ამზადებს: გოგრის მარცვლებს ფქვავს, დიდ ქვაბში ადუღებს წყალს და დაფქულ მარცვლებს წყალში ყრის;
მერი ქვაბს არ ურევს. ელოდება, როდის ადუღდება და აიჭრება; დიახ, ასე ნადუღივით იჭრება მოხარშული გოგრის მარცვლები; მერი გადაწურავს და მარილს ამატებს;
კანაფი - ზეთი, თოკი, სამოსი და ქნაში!!!
ვიდრე ჩემი სადოქტოროსთვის ამ კერძზე დიდ და საინტერესო ქვეთავს შევქმნი, მინდა ორი სიტყვა დავწერო: კანაფი, როგორც სხვადასხვა ეთნოლოგიური წიგნებიდან ჩანს, მიცვალებულთა სულების მოხსენიების მისტიკაში დიდ როლს ასრულებდა;
მირჩა ელიადეს ბევრი უწერია - ზოროასტრიზმში ტრანსზე და კანაფზეც;
სერბები მიცვალებულს კანაფის დამწვარ ფოთლებს უკმევდნენ და ბოლოს, ფერფლს მასთან ერთად მარხავდნენ; მათი რწმენით, მიცვალებულის სული ვამპირად რომ არ ქცეუიყო, ეს რიტუალი აუცილებელი იყო;
ძველი ბულგარელებიც გათხრილ საფლავში კანაფის ფოთლებს აფენდნენ;
ფუძის გამოსალოცად და ავი სულებისგან დასახსნელად ბულგარელები კანაფის ფოთლებს სახლის ოთხივე მხარეს წვავდნენ;
კანაფის ფოთლებით იგერიებდნენ გველებსა და თაგვებს ძველ მორავიაში;
სულებთან ტრანსი და მისტიური რიტუალებით სავსეა ისტორია, სადაც სხვადასხვა ბუნებრივი ფსიქოდელიკი სახელდება. თმცა ეს მხოლოდ მაგიის ქურუმებისთვის იყო ხელმისაწვდომი;
როგორც ჩანს ეს რიტუალები ხალხშიც „ჩამოქვეითდა“ და ყოფით კულტურაშიც დაიმკვიდრა ზოგიერთმა ინგრედიეტმა ადგილი;
მოკლედ რომ ვთქვათ, ძველი რწმენები კანაფს სულებთან აკავშირებს და როგორც ჩანს, ქნაშიც იმ დროინდელი კერძია;
თანამედროვე სვანები მას, როგორც გითხარით, გოგრის თესლისგან ამზადებენ და დამიჯერეთთთთთთთთთთთთთ უგემრიელესია!"
მასალის გამოყენების პირობები






